Dişeti Hastalıkları (Periodontoloji)

Periodontal Hastalık Nedir?
Dişlerinizin etrafındaki destek dokularını ve diş etlerini etkileyen hastalıklara Periodontal Hastalıklar adı verilmektedir.
Periodontal hastalıklar basit bir diş eti iltihabından çene kemiklerinin eridiği, dişlerin sallanarak kaybedildiği şiddetli enfeksiyonlara kadar geniş bir alanı kapsar.
Periodontal hastalıklarla birlikte diş etleri şişer, kızarır, kanar, çekilir, diş boyları uzar, ağız kokusu meydana gelir, dişler yer değiştirir, araları açılır ve sonunda kaybedilir.

Diş Eti Hastalıkları Nasıl Fark Edilebilir?
Diş eti hastalıklarının pek çok belirtisi vardır.

• Diş fırçalaması esnasında dişetlerinin kanaması,
  • Kırımızı, Şiş ve dokununca kanayan dişetleri,
  • Dişetlerinin dişlerden ayrılmaya başlaması,
  • Süreklilik gösteren kötü ağız kokusu,
  • Dişetleri ve dişler arasından cerahat gelmesi,
  • Dişlerin sallanması ve birbirlerinden ayrılması,
  • Isırma durumunda dişlerinizin kapanışının değişimesi,
  • Kullanıyorsanız ağzınızdaki hareketli protezlerinizin kapanışının değişimi vb.

Diş eti hastalıkları zamanında teşhis edilirse tedavi edilebilir.

Diş Eti Hastalıklarının Sebepleri Nelerdir ve Nasıl Oluşur?
Diş eti hastalıklarının birinci nedeni, düzenli ve etkili fırçalama yapılmaması sonucunda dişlerin bütün yüzeylerinde, diş ve dişeti birleşiminde ve diş aralarında biriken, içinde pek çok mikroorganizma barındıran ve  mikrobiyal dental plak  adı verilen birikintilerdir.
Mikrobiyal dental plak sertleşip ve diş taşı  yada tartar olarak adlandırılan birikintiler oluşur. Plaktaki bakteriler tarafından üretilen Toksinler (zararlı maddeler) diş etlerine zarar verir,  diş çürüklerine ve diş eti hastalıklarına neden olurlar.
Toksinler dişlerin etrafında destek dokuları yıkar,  dişetleri dişlerden ayrılır, böylece oluşan Periodontal Ceplerde daha fazla Bakteri Plağı açığa çıkmış kök yüzeylerine yapışır. Dişlerin kemik desteği yok olur ve tedavi edilmeyen dişler sallanmaya başlar.

Diş eti kanaması neden olur?
Diş etleri kanıyorsa kanamanın bulunduğu bölgede iltihap vardır. Bu mikrobiyal dental plak denilen diş taşı hastalıklarının nedenlerinden kaynaklanabilir. Ağıza yapılmış kötü bir dolgunun kötü bir kronun travmatik etkenlerinden kaynaklanabilir. Sert bir cisim çarpması sonucu da kanamalar oluşabilir ama bunlar geçici diş eti kanamasıdır. Diş etlerini emdiğimiz zaman, tükürdüğümüz zaman görülebilecek kanamalar hastalığın ilerlediğinin belirtisi olabilir.

Diş Eti Hastalıklarına Ortam Hazırlayabilecek Diğer Unsurlar Nelerdir?

Genetik faktörler;
Yapılan araştırmalara göre genetik bir yatkınlık vardır. Ayrıca ağız bakımının kötü olması ile dişeti hastalığının gelişme olasılığı artar.

Sigara;
Sigara kanser, akciğer, kalp hastalıkları gibi bir çok önemli rahatsızlıklara sebep olur. Bunların dışında ağız içi mukozası ve dişetleri için de zararlıdır. Dişetlerinin yumuşamasına ve dişeti hastalıklarının gelişmesine neden olur.

İlaç kullanımı;
Doğum kontrol hapları, antidepresanlar, kalp ilaçları ağız sağlığınızı etkiler.

Hormonal değişiklikler;
Hamilelik, puberte, menapoz, mensturasyon gibi hormonal değişikliklerin yoğun olduğu dönemlerde ağız hijyeninize özen göstermeniz gerekmektedir. Diş etleriniz bu dönemlerde hassas olur. Dişeti hastalığına yatkınlık artar.

Stres;
Hipertansiyon, kanser gibi pek çok rahatsızlığın nedenlerinden biri olmasının yanında dişeti hastalıklarının da risk faktörlerindendir. Periodontal hastalıklarda dahil olmak üzere stres vücudun enfeksiyonla mücadelesini zorlaştırmaktadır.

Diş sıkmak ve gıcırdatmak;
Diş ve dişeti arasındaki kuvvetin azalmasına neden olarak periodontal doku yıkımına sebep olurlar. Dişetlerindeki çekilmenin bir sebebi de diş sıkmaktır. Gece plağı takılarak bu sıkmanın durdurulabilir.

Kötü beslenme;
Vücudun, immun (bağışıklık) sisteminin zayıflamasına ve buna bağlı olarak, diş eti enfeksiyonu da dahil olmak üzere enfeksiyonlarla mücadelesinin zorlaşmasına neden olur.

Diabet, şeker hastalığı;
Diabet hastaları periodontal (dişeti) enfeksiyon açısından yüksek risk grubuna girerler. Ağız hijyenlerine ayrıca özen göstermelidirler.

Kötü yapılmış kuron köprü ve dolgular;
Dişetine basan ve taşkın yapılmış dolgu, kuron ve köprüler dişetlerinde problem oluşturur.

Periodontal Hastalıklar Nasıl Erken Teşhis Ediliir?
Diş hekimleri, dişetlerinin genel görünümünden şüphe ettikleri zaman Periodontal Sond adı verilen bir alet yardımıyla diş ile dişeti arasındaki Diş eti Cebinin deriniğini ölçerler. Dişlerin etrafındaki kemik dokusunu da değerlendirmek amacıyla Diş Röntgen Filmleri de alınmalıdır.

Diş Eti Hastalıkların Aşamaları Nelerdir?

• Aşama (Gingivitist)

Dişler 7 gün boyunca  fırçalanmazsa ve temizlenmezse diş eti hastalıkların ilk safhası ağızda gözlenmeye başlayabilir.Bu aşamada dişlerin etrafını saran dişetleri kızarır, şişer ve kolayca kanar.  Bu safha fazla sıkıntılı değildir ancak tedavi edilmezse dişetleri ve dişlerin etrafındaki kemik dokusunda geri dönüşü mümkün olamayan tahribatlar ortaya çıkabilir.

• Aşama (Periodontitis)

Diş eti Hastalıkların ilerlemiş safhasına Periodontitis denir. Bu safhada dişlerin ağızda durmasını sağlayan destek dokuları ve çene kemiği harap olur.
Dişlerin etrafındaki kemik kaybı nedeniyle; derin Diş eti Dişeti Cepleri ve ayrıca Kemik Cepleri oluşur.

• Aşama (Agresif Periodontitis)

Bu aşamada hastalık hızla yıkıcı bir şekilde ilerleyip diş eti tedavisi ile birlikte ilaç tedavisi de gerektirebilir.

• Aşama (Kronik Periodontitis)

Derin cepler ve diş eti çekilmeleri olan, genelde 35 yaş üstünde gözlenen bir tablodur. Daha yavaş   seyirlidir ancak hızlı geliştiği durumlarda olabilir.

Periodontal Tedavileri Kimler Yapar?
Tüm diş hekimleri periodontal hastalıkları tanımlayıp erken dönemdeki dişeti hastalıklarını tedavi edebilirler. Bazı diş hekimleri ise ilerlemiş periodontal hastalıkları tedavi edebilecek ek bilgi birikimine ve tecrübeye sahiptirler, bu konuda uzmanlaşmışlardır. Bu bilgi birikimine sahip diş hekimleri periodontist olarak isimlendirilmektedir.

Diş Eti Hastalıklarının Tedavisi Nasıl Gerçekleşir?
Dişeti hastalıklarının erken safhalardaki tedavisi genellikle Diş taşı Temizliği ve Kök Yüzeyi Düzleştirilmesi ( Subgingival Küretaj )dır. Bu aşamalarda dişlerin etrafındaki ceplerden bakteri birikintileri ve diş taşları uzaklaştırılır ve kök yüzeyleri düzleştirilir. Bu işlemlerle iltihaba neden olan bakteriler ve toksik maddeler ağızdan uzaklaştırılır. Dişeti hastalıklarının erken safhalarında uygulanan bu işlemler başarılı sonuçlar alınmaktadır.
İlerlemiş hastalarda cerrahi müdahale gerekebilir. Cerrahi Müdahalenin amacı, derin ceplerdeki dişt aşlarını ve hastalıklı dokuları ortamdan uzaklaştırarak iyileşmenin olabilmesi için kök yüzeylerini düzleştirmek, iltihabı dokuları almak ve dişetlerine kolay temizlenebilmesi için uygun şekli vermektir.
Periodontal Tedavi ile elde edilen olumlu sonuçları korumanın yolu; dişlerin fırçalanması, arayüz fırçası ve diş ipi kullanılması ile bakteri birikintilerini ağız ortamından uzaklaştırılması ve  kimyasal ajanların düzenli olarak uygulanmasıdır.

Diş eti hastalıklarından nasıl korunabilir?
Yaşam boyu dişlerinizi ağızda tutmak için bakteri plağının her gün  dişlerden uzaklaştırılması gerekmektedir.

• Diş etlerinizi fluorürlü bir diş macunuyla günde iki kere veya mümkünse her yemekten sonra fırçalayın.
  • Günde bir kere diş ipliği kullanın.
  • Dişlerinizi iyi temizleyin; temizlediğinizi renk veren tabletlerle kontrol edin.
  • Yediklerinize dikkat edin. Aşırı rafine şeker içeren, özellikle de dişlerinize yapışan yiyeceklerden kaçının. Yeşil sebze ve elma gibi kaba maddeli yiyecekleri seçin.
  • Asiti almak için yemeğin sonunda ağzınıza peynir atın.
  • A ve C vitaminini eksik etmeyin. Bunlar kavun, brokoli, ıspanak, ciğer, güçlendirilmiş süt ürünleri, portakal, greyfurt, domates, patates ve yeşil biberde vardır.

Bunlara ek olarak diş hekimine düzenli şekilde gidilerek, ağız içi kontrollerinin yaptırılması da son  derece önemlidir. Günlük ağız Bakımı, diş taşlarının oluşumunu en az seviyede tutabilir ancak tamamen önleyemez.